Pippi-tröja till sommaren

Nu börjar jag sticka på min egna pippi-tröja, klar till sommarens ljumma kvällar, hoppas jag! Den kommer att bli naturfärgad med svarta ränder. Jag stickar i härligt bomullsgarn från Garnstudio – Safran – och använder ett av deras 40 477 gratismönster, nämligen ett som heter Z-415 och finns i Drops nr 111-18. Det är visserligen en kofta i beskrivningen, men för den som är intresserad så kan jag notera ner vilka förändringar jag gör. Jag tycker modellen motsvarar det jag vill ha för övrigt – lagom lång, lagom bred, lagom smala ärmar och rund i halsen. Jag kommer att göra den hel i fram och med ett sprund istället, som på en traditionell pippi-tröja. Och jag kommer att sticka på rundsticka, upp till ärmhålen i alla fall, sen delar jag nog!

I am just starting to knit a sweater for the summer! I hope it will be finished by this summer! And it will look like a sweater that Pippi Longstocking made popular in the movies with Inger Nilsson as Pippi.

2 thoughts on “Pippi-tröja till sommaren

  1. Japp, jag tänker göra alla ränder svarta! Och knäskadan har gjort att jag kommit till ärmhålen redan. Stickar fram o bakstycke samtidigt på rundsticka… 216 maskor!😉

Kommentera

