Gjuta ljus

Under året samlar jag alla ljusstumpar i en burk och när det blir december brukar jag smälta ner dem och gjuta nya ljus! Jag har två formar, en konisk och en pyramidformad. Och ibland brukar jag gjuta i creme fraiche-burkar, de där snygga burkarna som blir över när man ätit Hemglass Marängcup, eller någon annan snygg och lämplig förpackning. Sedan hjälper barnen till och dekorerar med en sorts ritpenna för ljus som jag köpt på Panduro. I år fick skolfröknarna och magistrarna varsitt julljus på avslutningsdagen. Praktisk med presenter som går att använda! I år blev det hela 6  stora ljust av resterna!

During the year I collect all the leftover candles in a jar, and in December I melt them down and make new candles. I have two moulds for this purpose but you can use nice plastic wrapping of all kinds! The kids help to decorate them with a pen made especially for decorating candles. This year the teachers got a candle as a Christmas gift. Useful presents are the best! I could make 6 large candles from the leftovers.

One thought on “Gjuta ljus

Kommentera

