Mönster på Pippi-tröja

Jag har fått några förfrågningar om mönstret på Pippi-tröjorna, här kommer svar:

Man kan ta vilken beskrivning som helst, som passar till garnet du ska sticka i, bomullsgarn, ullgarn eller vad du nu vill ha. Har du bara en beskrivning till på slätstickad tröja med lång ärm och helt framstycke som passar till ditt garn så fixar du det här! Titta på t ex Garnstudio som har många gratismönster att ladda ner. Mina barntröjor är stickade i tunt bomullsgarn på stickor 2,5.

Jag har ingen resår nertill eller på ärmarna utan börjar med 4 varv rätstickning och övergår sedan till slätstickning. Var 6:e cm (ungefär) stickas ett mönstervarv enligt diagrammet.

pippi

Sticka första omgången med rött och efter 6 cm stickas nästa mönsteromgång med blått.

Sticka precis som beskrivningen tills framstycket är 8 cm kortare än vad det ska vara när du börjar avmaska för halsringningen. Om det står att du ska börja avmaska för halsen vid 50 cm, så stickar du tills framstycket är 42 cm. Dela på mitten och fortsätt sticka var sida för sig tills det mäter 50 cm. Då avmaskar du för halva halsen, och därefter enligt beskrivningen.

När tröjan är klar och ihopsydd virkar man med bottenfärgen runt hela halsen, 1 fm i varje maska eller varv. Virka ner längs sprundets kanter också. Sist är det virkat ett varv med dubbelt garn rött/blått runt själva halsen, inte ner längs sprundet alltså. Gör två snoddar och fäst.

Here are some instructions on how to make the Pippi sweater, but I don’t have all the correct terms to make a translation, hope you don’t mind that!

9 thoughts on “Mönster på Pippi-tröja

  1. Jag fattar nada. Men jag har eller inga planer på att börja sticka, en tröja. Först skulle jag vilja sticka, eller virka mig en mössa.

    Men, vi får se, sen.

  2. Åh, det ska jag försöka förklara! Men jag kanske måste göra några bilder o visa, annars blir det nog snurrigt. För det är snurra tråd man ska göra! 😉

  3. Hej!
    Har svårt för diagram. Vad betyder den tomma resp. den x:ade rutan?
    Jag trodde att man stickade en och lyfte en bakifrån.
    Mvh L

  4. Hej!!! Bra att du frågar, det är inte lätt att veta! Den vita rutan är basfärgen (oftast beige eller vit på traditionella Pippitröjan) och krysset är mönsterfärg, dvs blå eller röd. Alltså stickar du på Varv 1 (rätt): 2 röda och 2 vita om vartannat, och låter den röda tråden hänga lite löst på baksidan när du stickar de vita maskorna, osv. Försök att låta garnet ligga lite löst, det är lätt att dra åt för hårt, och då blir det inte så snyggt…
    Varv 2 (avigsidan) : 2 vita där det är 2 vita och 2 röda där det är röda.
    Varv 3 (rätt): Här blir det tvärtom alltså, 2 vita på de röda maskorna och 2 röda på de vita maskorna.
    Varv 4: (avigt): Rött på rött och vitt på vitt.

    Hoppas det klarnade nu! Annars får du gärna maila igen! Lycka till!

  5. Hm, inte så enkelt att förklara i text kanske… Man håller 2-3 garntrådar som är lite drygt dubbelt så långa som man vill ha den färdiga snodden spänt, och snor dem. Vrider ändarna åt motsatt håll. När man virat dem några varv vill de krulla ihop sig när man släpper efter lite, och när man virat tillräckligt hårt, låter man dem krulla sig, och drar ut snodden så att det bara blir en lång snodd. Och gör en knut i änden! Jag ska se om jag får tid att göra några bilder, det visar bättre!

  6. Det gör det säkert. Om du bara hittar den modell du gillar, så går det förstås att sticka den modellen med ”Pippi-ränder”. Lycka till!

Kommentera

