Haglöfs och jag…

Vi har haft ett litet samarbete under gårdagen. Fast det vet nog inte Haglöfs om… Jag ska snart ut på långresa, och när man är på äventyr gäller det att ha god kontroll på sitt pass och andra värdehandlingar. Ute i stora vida världen är inte alla människor ärliga och har rent mjöl i påsen. Tyvärr. Jag önskar att det vore så, att människor inte tar saker som inte är deras. Har ni läst ”Flyga Drake”? Det yttersta och grövsta brottet är stöld. Den som dödar en man, stjäl ett barns rätt till sin far, en kvinnas rätt till sin make, en mors rätt till sin son. Och mycket mer än så. Khaled Hosseini skriver så bra. Läs den boken om du inte har gjort det. Men i dagens samhälle finns det många som tar saker som inte är deras.  Tyvärr. För att hålla koll på mina värdaste brukar jag ha ett värdebälte närmast kroppen, under alla kläder. Mitt gamla hederliga Haglöfs har sett sina bästa dagar, och den resår som höll det på plats runt midjan har tappat elasticiteten. Plus att det faktiskt var lite otympligt att kliva i och ur bältet… Det var en egen konstruktion, det där med resåret, Haglöfs hade tänkt att det skulle hängas runt halsen. Jag trivs bättre med att ha det osynligt. När jag tog fram min gamla Shosho, luffarryggsäcken från Haglöfs, häromdagen hittade jag reparations-kitet och däri låg en rem med spänne i perfekt längd och storlek för att passa till ett nytt värdebälte. Jag sydde det igår kväll, i snygg prickig vaxduk. Storleken är något större än passet, och det har två fack. Nuförtiden släpar man ju inte med sig avlånga flygbiljetter eller resecheckar, utan oftast blir det kort, lite kontanter och passet. Allt ryms i värdebältet.

P1030456x

I have a long trip coming up soon, and when you are travelling you need to keep your passport and other documents safe! There are people who are not honest, people who take things that are not theirs to take. I have made a new belt to use to keep my passport and creditcard safe. I wear it under the clothes and it is the right size for my passport, credit card and some cash. The tickets nowadays are just a printed paper with your booking reference, and that will also fit in the belt!

Kommentera

