Nöden har ingen lag…

Vad gör man när det är alldeles för mycket sommar för att man ska kunna vara inomhus och det dessutom finns en hel hög med sånt som måste passera symaskinen inom en viss tid!? Jo, man flyttar ut symaskinen på altanen! Det gjorde jag idag och fick massor avklarat: kusinens byxor kortades, sonens keps fick skärmen fastsydd igen, de nyinköpta linnena och långärmade tröjorna blev namnade och kunde tas i bruk respektive läggas i garderoben.

P1020905x

Plus att jag faktiskt gjorde något enastående – enligt mina mått mätt. Jag bytte en dragkedja! Att ge sig i kast med dragkedjor på köpta plagg är inte något jag vanligen ägnar mig åt. Mina bästa shorts hade dock drabbats av det välkända fenomenet att dragkedjan öppnar sig själv. Från fel håll. Det resulterade i ett antal kommentarer från omgivningen i form av ”Oj, du har glömt dra upp gylfen!” Vad göra? När alternativet är att tränga sig in i en butik i stan för att 1 – leta reda på ett par shorts som jag kan tänka mig använda och 2- dessutom klämma in mig i en provhytt för att få en passande storlek – ja, då framstår faktiskt ett byte av dragkedja i ett köpt plagg som det enda sättet att komma ur situationen med förståndet i behåll.

Söndagens predikan handlade dessutom om att sluta köpa en massa grejor som vi egentligen inte behöver! Och det är så sant! Stenåldern tog inte slut bara för att det blev slut på stenar, absolut inte! Människan utvecklades och tog ett steg till. Konsumtionssamhället kommer inte att ta slut på grund av att det blir slut på varor att handla – absolut inte! Varor som vi tror vi behöver finns i överflöd och det formligen sköljer ”information” om vad som finns att handla till förmånliga priser. Vi måste helt enkelt utvecklas och ta ett steg till! Ingen kan ju ha undgått att vår materiella standard och vårt leverne är mer än vad vår kära Moder Jord mäktar med. Det är vi som måste förändra vårt beteende.

Att jag sedan hade dragkedja hemma i exakt samma storlek, inköpt för 4.20 kr, dock med en nyans-skillnad, såg jag som ett tecken, och satte sprättkniven i shortsen. Och det har väl aldrig gått så bra! Det känns riktigt sunt!

P1020907x

What can you do when there is too much summer outside to be indoors and there is also a pile of things that needs to pass the sewing machine in order to be able to use again? Well, you place the sewing machine outside! This is what I did today and I managed to finish lots of things: The cousins trouser that were to be shorts, the son’s cap that needed reparing, the new tops and t-shirts got nametags and could be taken on or put in the closet. And I actually did something very rare! I changed the zipper in my shorts. I normally never do that on bought items because it gives me a headache, but the thought of going to some store to try to find another pair of shorts, and then try them on made me reconsider. I would never mentally survive such a trip in this heat!  The pastor’s word yesterday was about that we should stop buying things that we don’t need. And I belive that is so true! Man did not leave the Stone Age because we ran out of stones. We took a step and developed to the next level. We will not leave our materialistic society because of lack of commodities – no way! That will never happen! We need to take a step out of it and enter a new level – we need to develop another way of living.

Then I found a zipper in one of my drawers, bought long time ago for less than a dollar, and there was no doubt, I changed the zipper and I managed quite well! I am so pleased!

Kommentera

