Virka med mattrasor

Jag har börjat ett nytt projekt, något som legat i bakhuvudet länge, och som nu tagit fart! Att virka runda trasmattor. Ett påslakan med hål i, några spillbitar lakansväv, och linne-rester. Jag har klippt och/eller rivit trasor som är ca 1-1,5 cm breda beroende på tjocklek, och virkar med virknål nr 8. Det blir riktigt bra! Jag är inne på min tredje, och tänkte att jag skulle ha en själv, och sälja resterande, men det  blir inte lätt! Att välja vilken jag ska behålla! Jag tycker alla blir mycket finare än jag trott! Det kommer bilder på dem framöver…

pict9503x

I have started a new project, something that has been in the back of my head for some time now, and that I finally realize now! It is crouchet, and I am making small, round carpets (around 50 cm diameter) out of fabric, cut in rags. I use an old sheet and some left overs in cotton and linen. The hook is a no 8, and it is turning out much better than I imagined!! This is my third! I thought I would make one for myself and a few to sell, but we´ll see! I am getting attached to them, and find lots of spaces in our home where they fit perfect!  I will show you the other ones later!

One thought on “Virka med mattrasor

  1. Hej! Jag har också börjat virka av mattrasor, gamla härliga trasor som fanns på vinden i vårt sommarhus, lite sköra är det också för de ÄR gamla.

    En salig släkting till mig virkade mängder av mattor som ännu finns sparade. Väldigt stora var vissa och jag har förundrat mig över att hon fick dem så släta och jämna, för det är lite svårt.

    Trevlig midsommar!

    Önskar Gunvor från Borgå

Kommentera

