Snart faller domen…

Mitt ”vanliga” objektiv krashade ju på juldagen och nu har min fotohandlare skickat in det på undersökning. Jag kollade läget igår, och jag kommer få ett kostnadsförslag på reparation – om man bedömer det värt att reparera. Då har jag tre alternativ: 1) Reparera till den kostnaden 2) begära att få tillbaka objektivet utan åtgärd – vilket kostar mig frakt o undersökningskostnad, ca 500kr (hur intressant är det egentligen?) 3) skrota objektivet. Det gör man helt kostnadsfritt! Det är bara att vänta… har redan kollat vad ett nytt kostar. 2465 kr på Cyberphoto. Suck. Och teleobjektivet väntar fortfarande på åtgärd. Om inte det går att laga heller, då kanske det är lika bra att köpa ny kamera… Visst!? Någon som kan rekommendera en bra kamera? Och kanske bidra med en 50-lapp?! 😉

Och jag var dum nog att låta UV-filtret sitta på när jag lämnade in objektivet… Om jag ändå skruvat av det, då hade jag sparat 156 kronor.18-70My ”regular” lens collapsed on Christmas Day and my camera dealer has now sent it to Sony for examination… I checked on it yesterday and I know now that I will get a proposal on what the reparations will cost me – if it is possible to repair. That will give me three options 1) To go ahead with reparations and pay for that 2) to have the lens sent back without repairs and only pay the cost of freight and examination, around 500 SEK (and how interesting is that really!??) 3) trash the lens without any cost. I just have to wait… I already checked the marketprice of a new one. 2465 SEK. *sigh* And my zoom still waits for treatment. If that one also is beyond repair, I had better buy a new camera… right?! Anyone who can recommend me a decent camera?! And maybe contribute with a small sum?!? 😉

And I was silly enought to forget the UV-filter. If I had taken that away before handing the lens in, atleast I would have saved 156 SEK.

2 thoughts on “Snart faller domen…

  1. Hej!
    Jag tänkte bara meddela att det nu finns platser kvar på scrapmaran i Täby som du och Camilla pratade om att gå på. Vi pratade om detta på scrapträffen i Enköping 24/1, då jag satt mitt emot dig. Remember?

    Det vore kul att träffa er där. Och förresten så har jag själv en Nikon D80 och den är suverän. Så den kan jag rekomendera.

    Hoppas vi ses!/Mvh Sara Önneby

  2. Du, jag har tappat min kamera. Alltså, inte tappat bort utan i golvet. Det gick nästan bra. Den fick ett litet hack i hörnet, och är inte längre helt 100% när det gäller porträtt och zoom. Men jag är student.

Kommentera

