Äntligen gott kaffe!

Ända sedan jag pluggade i Barcelona (och det är ett tag sedan nu) har jag önskat att man kunde få så gott kaffe hemma. Vi hade ett snik-fik i närheten av Calle Muntaner dit vi gick varje dag för en Café con leche och en bikini (rejäl toast med skinka/ost). (Minns du M?) Även om det är vädligt trivsamt, blir det kostsamt att åka till Spanien (eller Frankrike, eller…) när man vill dricka riktigt gott kaffe. Jag har också fått min man att förstå att en espresso doble är något helt annat än fisvarmt bryggkaffe. När vi var i Madrid i våras fick han idén att önska sig en riktig espressomaskin (och är det nåt han gillar så är det ju maskiner!) i födelsedagspresent. På den högtidliga födelsedagen i våras fick han ett rejält bidrag, och igår blev det inköp! Nu står det och glänser på bänken! Jag blev helt sur i magen igår av allt kaffe vi drack på eftermiddagen. Dels var det så kul att testa maskinen och sen är det ju så GOTT!!! Mums! Den både maler och brygger med crema och skummar mjölken. Så nu kan jag få mitt Barcelonakaffe närsomhelst, hemma! Por fin!

p1010826x

Ever since I studied in Barcelona (and that is quite some time ago now) I have longed for that tasteful coffee. We had a cheap café close to Calle Muntaner where we always had Café con leche and a bikini (a toast with ham/cheese). Even thought it is very nice it is also very expensive to go to Spain (or France, or….) whenever I’d like that great coffee. I also conviced my DH that an espresso doble is miles apart from the semi-warm brewed coffee you normally get here. During our stay in Madrid last spring he decided to make a wish for an espresso machine (and he does really like machines!) for his upcoming birthday. Later he got a great contribution to one, and yesterday he finally bought it and installed it! My stomage got quite a shock after all the coffee I had yesterday, but it was so fun to try out the machine and it tasted SO good!  Now I can have perfect coffee anytime! Finally!

6 thoughts on “Äntligen gott kaffe!

  1. ÅH, gott kaffe är ju hur viktigt som helst. Nu har vi en toppenbryggare för vardagsbruk och en Espressomaskin, men den står tyvärr inte framme så jag glömmer bort att vi har den. Men jag får ryck ibland och kör några vändor…🙂

  2. Ja, jag tyvärr alldeles för planerade helger när jag kommer hem. Men någon dag, ja då står jag helt plötsligt där, på trappan och knackar.

Kommentera

