Nanzenji

Undrar du också ibland hur ex IKEA tänker när de namnger sina nya produkter!? Vilken mängd nya namn de måste klämma fram varje säsong! Och det är ju lika för flera andra tillverkare, inte minst papperstillverkarna inom scrapping. Jag blev helt lyrisk när jag såg de nya papperna från Creative Imaginations som Magdas fått hem. Inte av själva papperna kanske – aningens för romantiska och rosa för mig egentligen – men NAMNEN! Måste bara visa detta:Gissa vad det heter!?! Seriens namn – Tea and Silk – leder ju tankarna direkt åt ett visst håll… Österut, ja! Just detta heter Nanzenji. Krångligt och konstigt kan tyckas för en västerlänning, men jag var där i mars! Ja, i Nanzenji alltså! Det är ett av de fem främsta zen-templen i Kyoto och jag kan inte låta bli att visa hur det ser ut!
Detta är San mon – huvudporten – som leder in till det enorma tempelområdet Nanzenji. Det började med att kejsar Kameyama byggde sig en bostad på den här vackra sluttningen i östra Kyoto redan 1264. I slutet av 1200-talet donerade han sin villa till Zenbuddisterna.
Här är själva templet, på väg tillbaka från Hojo-trädgården, som imponerade mer på mig än templet. Men så är jag inte så fängslad av buddismen direkt. Trädgårdarna däremot är fantastiska!

I sometimes wonder how IKEA and other companies find the names for all their products. Now I can guess how the one who named the newest papers from Prima did! He or she went to Kyoto, Japan. This paper is called Nanzenji, and that is the name of one of the five most important zen buddist temples in Kyoto! I was there in March, and I just have to show you what it looks like! The first picture is of the San Mon – the main gate – that was huge and really impressive! In the next picture you se the temple itself on the way back from the Hojo-gardens. I was generally more impressed by the gardens than the temples. The gardens are amazing!

Kommentera

