Om livets förgänglighet…

..ja, det låter mycket högtidligt, och det känns lite så. Här kommer några riktigt djupa tankar. Har just suttit och läst en kvinnas berättelse och bilder om när hon förlorade sitt dotter, 25 minuter gammal. Ja, du läste rätt. 25 minuter. Hur kan det bli så att efter rubrikerna ”graviditet” och ”förlossning” följer avsnitten ”avskedet” och ”kistläggning”?

Vi väntade barn samtidigt, för ca 2,5 år sedan, och var med i samma ”vänta-barn”-grupp på föräldranätet – ”mars-04”. Vår lille Axel var ett par veckor när jag en kväll läste vad som hänt en av mammorna i gruppen. Det hemskaste hemska. Det som inte får hända. Jag läste och grät, läste och grät. Sen var jag tvungen att gå till soffan och känna och lukta på min levande lille Axel som sov på pappas bröst. Och andades. Och jag grät ännu mer. Nu ikväll hittade jag till hennes hemsida där jag läste hela den sorgliga berättelsen igen. Och jag grät lika mycket nu. Jag kan känna hur fruktansvärt det måste vara, men jag kan inte förstå hur det känns.

Det är så viktigt att vi lever nu, att vi ser varann medan vi har varann. Varför är det så svårt att inse det? Varför är det så svårt att leva så? Jag ska sluta irritera mig på leksaker och strumpor som ligger kringspridda över hela huset. Jag ska sluta tjata på mina barn om att plocka upp efter sig. Jag är så enormt tacksam över att de lever. Så enormt tacksam.

One thought on “Om livets förgänglighet…

  1. Det är inte det lättaste, att påminna sig själv om allt som är bra i livet – men det är ganska nödvändigt. Som min syrra sa; ”Det enda man kan vara säker på i livet, är att ingenting är säkert, att livet inte är rättvist, och att man kommer att dö”. Men det finns ju såååå många fina ”rastplatser” längs vägen – det är dem man ska ta vara på.

    Att snusa en bebis i nacken – är ett minne man bär med sig för alltid. En guldkant på en vardag.

    Heja dig, för att du vågar ta vara på det fina i livet, och bortse från små dammkorn i ”hörnen”! 😀

Kommentera

